مادربورد چیست؟ کاملترین معرفی اجزای مادربرد Motherboard

ای‌جی‌پی (AGP) استاندارد برای ساکت (socket) کارت‌های توسعه کارت گرافیک بود. این استاندارد بین سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ بود و جای خود را به PCI داده‌است. همچنین در سراسر این مادربرد کانکتورهای زیادی از جمله فن و پورت USB اضافی وجود دارد؛ با اینکه همه‌ی مادربردها به این کانکتورها مجهز نیستند، اما درحال‌حاضر عموم محصولات موجود در بازار از آن‌ها بهره می‌برند. با وجود اینکه تراشه اینتل دارای یک آداپتور شبکه‌ی داخلی است، اما ایسوس ترجیح داده که از اتصالات پرسرعت ارزشمند دیگری استفاده کند و تراشه‌ی دیگری از اینتل به‌نام (an I218V) به آن افزوده است.

  • مثلا برند ایسوس مادربردهای سری ProArt خود را برای طراحان، مادربردهای سری TUF خود را برای گیمینگ اقتصادی و مادربردهای سری ROG خود را برای گیمینگ حرفه‌ای عرضه کرده است.
  • چنانچه قصد استخراج ارز دیجیتال را داشته باشید، برای ایجاد یک سیستم ماینینگ یا همان ریگ استخراج، احتیاج به مادربرد مناسبی دارید.
  • اگر شما کاربر معمولی هستید و قصد ندارید که در آینده کامپیوتر خود را ارتقا دهید، می توانید مادربرد خود را از بین برندهای ایسوس، گیگابایت و یا MSI انتخاب کنید که قیمت مناسبی دارند و مناسب کاربری معمولی طراحی شده اند.
  • این شرکت تایوانی با نوآوری هایی که از خود نشان داده است توانسته به محبوبیت زیادی دست یابد و در حال حاضر جزو برندهای برتر در دنیای کامپیوتر محسوب می شود.
  • همچنین در کنار این خروجی‌ها یک خروجی میکروفون هم وجود دارد که برای اتصال میکروفون به مادربرد است.

سازندگان مادربرد کامپیوتر معمولاً حرارت گیرهای بزرگی را با طرح‌های خاصی بکار می‌گیرند تا مادربرد شما علاوه بر توانایی خنک‌سازی بیشتر از زیبایی خاصی نیز بهره‌مند شود. سوکت متصل به مادر برد چگونه است؟ شاید نام سوکت را بارها در تلفن های همراه و کامپیوترها شنیده باشید این قطعه بسیار مهم است و نحوه نصب آن می تواند نقش بسیاری مهمی بر روی کامپیوتر شما بگذارد. این افراد که بیشتر گیمرها و علاقه مندان به کامپیوتر هستند قطعات به کار رفته در کیس را می شناسند و ترجیح می دهند با توجه به کاربری خود نوع آن را انتخاب کنند. یکی از این قطعات مادر برد کامپیوتر است که جزء اصلی کامپیوتر محسوب می شود و قطعاتی مانند CPU یا RAM را در خود جای داده است. برند ایسوس در زمینه تولید قطعات مختلف کامپیوتری فعالیت دارد و به خصوص در زمینه تولید مادربرد، بسیار قوی عمل کرده است و همیشه مادربردهای این برند جزو پرفروش ترین و بهترین مادربردها دیده شده است.

با توجه به این موضوع که امروزه کارت گرافیک‌های عادی جای خود را به کارت گرافیک‌های بزرگ داده‌اند که به‌ویژه در سیستم‌های گیمینگ مورد استفاده هستند کم بودن ارتفاع مادربرد این امکان را به شما می‌دهد تا از این کارت گرافیک‌ها به‌آسانی هرچه تمام استفاده نمایید. اولین مشخصه یک مادربرد گیمینگ که آن را از مادربردهای ساده و مادربرد خانگی جدا می‌کند زیبایی آن است. ازآنجایی‌که برای اکثر گیمرها زیبایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است مادربرد گیمینگ نیز از مادربرد خانگی زیباتر است؛ اما تفاوت‌های این دو نوع مادربرد به زیبایی آن‌ها ختم نمی‌شود. با نگاهی کوتاه بر یک مادربرد گیمینگ احتمالاً اولین تفاوتی که قابل مشاهده است؛ طراحی حرارت‌گیر چیپ‎ست است که بر روی مادربرد نصب شده و اغلب برندهای خاصی را یدک می‌کشند و طراحی منحصر به فرد و زیبایی دارند و جلوه خاصی به رایانه شما می‌دهند.

مادربرد ام اس آی MSI MPG Z790 EDGE WIFI DDR5

سوکت نشان داده شده در شکل یک PGA یا pin grid array نام دارد.سوکت PGA شامل حفره هایی است که به پین ها میتواند متصل شود.نوع جدید این سوکت ها LGA یا land grid array نام دارند. به جای اینکه پردازنده چندین پین داشته باشد و با حفره های روی سوکت به آن پلاگ شود این سوکت پین های کوچکی دارد و برجسته مانند است. وقتی CPU در جایش قرار گرفت پین ها و برجستگی ها اتصال CPU را با مادربورد برقرار میکنند.در تصویر زیر یک CPU با سوکت LGA را مشاهده میکنید. زمانی که قصد خرید مادربرد دارید، باید به اندازه آن، سوکت، مقدار و نوع رم پشتیبانی شده، تعداد درگاه‌های توسعه و… علاوه بر این، تمام این برندها در بازار ایران وجود ندارند و بعضی از آن‌ها فقط به بازارهای خاصی محدودند اما خوشبختانه باید بگوییم تقریبا تمام هفت برندی که در بالا معرفی کردیم در بازار ایران نیز حضور دارند. مادربردها در قسمت پشتی خود که به بک پنل هم معروف است دارای یک سری پورت برای اتصال به انواع و اقسام دستگاه‌های خارجی هستند.

مادربرد یک مدار الکتریکی در رایانه است که اجزای سخت‌افزاری یک رایانه بر روی آن قرار می‌گیرد. و وظیفه برقراری ارتباط بین cpu یا همان واحد پردازنده مرکزی، رم، هارد دیسک و کارت گرافیک را برعهده دارد. در واقع mother board یک صفحه پلاستیکی است که تمام مدارهای اجزای مختلف سیستم رایانه را در خود جای داده است. تاریخچه تولید این صفحات به سال 1982 باز میگردد که اولین بار با کامپیوترهای شخصی به بازار عرضه گردیدند. مادربردهای ایسوس همانند لپ تاپ‌هایش در سری‌های مختلفی عرضه شده‌اند که از بین آن‌ها می‌توان به سری Prime که جزء سری‌های رده‌بالای این شرکت محسوب می‌شود و همچنین سری‌های TUF و ROG اشاره کرد که مخصوص گیمینگ ساخته شده‌اند. اگر گیمر هستید روی برند MSI نیز می‌توانید حساب کنید چرا که این برند اساسا با گیمینگ در دنیای فناوری شناخته شد و بسیاری از محصولاتش هم به گیمینگ اختصاص دارند.

پشتیبانی بر خط

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار