بهترین سی پی یو CPU های کامپیوتر آذر 1401؛ پردازنده گیمینگ خوب چیه؟ شهر سخت افزار

لازم به ذکر است که هرکدام از پردازنده‌های این دو برند نقاط قوت و ضعف خود را دارند. از آنجایی که پردازنده کامپیوتر از اجزای اصلی سیستم است، انتخاب و خرید سی پی یو مناسب اهمیت بالایی دارد. شرکت‌ها و تولید کنندگان سی پی یو (پردازنده) محصولات خود را با تنوع نسبتاً خوبی تولید می‌کنند تا انواع نیازهای کاربران را پاسخ دهند. در مواردی که بخشی از پردازنده سوپر اسکالر است و بخش‌هایی نیست، آن بخشی که سوپراسکالر نیست، دچار افت عملکرد به دلیل معطلی‌های زمان‌بندی می‌شود. معماری نسل بعد از P5، یعنی P6 قابلیت‌های سوپراسکالر را به ویژگی‌های ممیز شناور خود اضافه کرد و بنابراین باعث افزایش چشمگیر در عملکرد دستورالعمل ممیز شناور شد.

بهترین سی پی یو CPU های کامپیوتر آذر 1401؛ پردازنده گیمینگ خوب چیه؟ شهر سخت افزار

هر کامپیوتر دارای حداقل یک پردازنده است ، که به عنوان CPU یا واحد پردازش مرکزی شناخته می شود . چنانچه با این مشکل خم شدن پایه‌ها مواجه هستید و مهارت کافی در زمینه تعمیرات کامپیوتر دارید می‌توانید خودتان پایه را به آرامی صاف کنید. ولی در صورتیکه در این زمینه تجربه ندارید بهترین کار تماس با شرکت گارانتی کننده دستگاه یا یک تعمیرکار حرفه‌ای است. این قطعه به شکل مربع است و با کمک سایر سخت افزارها برای اجرای دستورات کامپیوتر در تعامل است. مرکز پخش تکنوسان، با آرزوی ایجاد شفافیت در بازار IT ایران و از بین بردن هزینه های اضافی خرید، فروشگاه اینترنتی تکنوسان را راه اندازی نمود.

بهترین پردازنده های گیمینگ (برای بازی)

این ترانزیستورها که 60 هزار بار کوچکتر از یک تار موی انسان هستند، به پردازنده در انجام محاسباتی که برای اجرای برنامه‌ها نیاز است کمک می‌کنند. آن‌ها در واقع دروازه‌هایی هستند که در هر لحظه باز و بسته شده و به این صورت اعداد 0 و 1 که در نهایت به کارهای مختلفی که با کامپیوتر انجام می‌دهید، مثل تماشای ویدیو یا نوشتن ایمیل ترجمه می‌شوند را انتقال می‌دهند. یکی از مهمترین پیشرفت‌های حوزه ساخت پردازنده کوچکتر کردن این ترانزیستورها بوده که سبب شده سرعت پردازنده‌ها طی چندین دهه گذشته به اندازه قابل توجهی افزایش پیدا کند. این کوچک شدن ترانزیستورها را اولین بار گوردون مور، یکی از بنیان‌گذاران اینتل، تحت عنوان قانون مور مطرح کرد. پردازنده‌هایی که به صورت بسته‌بندی شده و با جعبه در بازار عرضه می‌شوند، اصطلاحاً‌ پکیج (Package) نام دارند.

Intel Core i3-12100 Processors

مورد دیگری که معمولاً از سرعت نیز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، حافظه نهان یا Cache پردازنده است. معمولاً پردازنده‌ها تا ۳ لایه حافظه نهان دارند که لایه اول یا L1 نسبت به لایه دوم یا  L2  و لایه دوم نیز نسبت به لایه سوم L3  دارای سرعت بیشتر و حافظه کمتری است. حافظه نهان معمولاً تا چند ده مگابایت می‌تواند فضا برای ذخیره کردن داشته باشد که هرچه این فضا بیشتر باشد قیمت پردازنده نیز بالاتر خواهد رفت. منظور از عملکردهای ریاضی، همان چند عمل ساده مثل ضرب، تقسیم، جمع و تفریق است.

  • به همین خاطر با گذشت زمان، سرعت و قدرت پردازش سی پی یوها همواره افزایش یافته است.
  • همانند دیگر قطعات کامپیوتر، انتخاب بهترین CPU هم نکات و اصول خود را دارد و بدون شناخت آنها نمی‌توانید بهترین پردازنده را برای کامپیوتر خود انتخاب کنید.
  • برای آشنایی با انواع سی پی یوها و کاربرد آنها لازم است بدانید که وظیفه CPUها پردازش فرامین و اطلاعات در کامپیوتر است.
  • مورد دیگری که معمولاً از سرعت نیز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، حافظه نهان یا Cache پردازنده است.
  • در نتیجه باید به سرعت برای تعمیر کامپیوتر یا تعمیر لپ تاپ خود اقدام کنید.

این خمیر بر پایه سیلیکون تولید شده و باید به صورت یکنواخت روی سطح CPU پخش شود. حال که با سی پی یو و عملکرد آن آشنا شدید، زمان آن رسیده است که به قیمت CPU و نکاتی که باید هنگام خرید پردازنده به آن دقت کنید، بپردازیم. پردازنده‌ها بسته به تنوع در مدل و عملکرد آن‌ها دارای مدل‌های مختلفی می‌باشند. معمولاً هر گاه یک تغییر اساسی در ساختار یا پردازنده به وجود آمده‌است نسل جدیدی برای آن نام گذاری شده‌است.

Intel Core i7 13700KF 2.5GHz LGA 1700 Raptor Lake BOX CPU